Dag 5: van Inverarnan naar Bridge of Orchy (31km)

2 mei 2022 - Bridge of Orchy, Verenigd Koninkrijk

Dag 5: Maandag 2 mei 2022

Het is nog steeds Bank Holiday in Groot Brittainië! Dachten we dat het een groot feest zou zijn, niets is minder waar. Het is de dag dat de banken niet werken, dus de economie stilligt, dus dat iedereen vrij is. Een soort Pinksteren zonder diepere gedachte of bijzondere achtergrond.

Enfin, wij slapen in een POD op een camping, dus krijgen sowieso niks mee van de bewoonde wereld. De camping is top. De nacht voor een enkeling van ons wat minder. Met vier mannen en evenzoveel Pints (dat zijn grote glazen baas) per persoon en een heerlijke whisky, wordt er het nodig bos omgezaagd in ons houten hok.

F386D1C0-976C-4BDF-BBE3-98AE0AB6034C

Gelukkig kennen wij elkaar lang genoeg om het moraal al snel weer hoog te krijgen. Wat flauwe grappen, vettige broojkes als ontbijt (komt ie: gebakken cornedbeef, gebakken ei, röstischijf, ham, bacon, kaas, ketchup én mayonaise op een wit bolletje…) en een soort hamsterkwartier in het winkeltje later gaan we vol goede moed op pad. 29 kilometer voor de boeg, hé ho… let’s go!

A3322C7B-F80E-449E-9D19-25EC79FFF8D0

De route kenmerkt zich door prima begaanbare paden door heel divers landschap. Van schapenweides met pasgeboren lammetjes tot prachtige bossen en van grindpaden tot kruisingen over snel- en spoorwegen.
het klim-en daalwerk begint wat stroever te gaan, de spieren, knieën en een enkele enkel hebben wat te lijden.

9476FCEB-21F0-4609-9125-011BDAE1340A63558B56-8F38-4DE3-942D-61ED00D62C79DE543FE9-C9B4-40A1-A788-138CB2191FE3

Na een prachtige bospad, waar een oud propellorvliegtuig de boomtoppen probeert te scheren, belanden we in Tyndrum. We hebben er dan al 18km opzitten, dus dit is ook de plek waar de meeste mensen vandaag stoppen. Wij zijn daar al om 12:00u. Het zonnetje schijnt, we zitten er lekker in, tijd voor een goede lunch.

Tip van de dag: ga niet eten bij The real food café! Ondanks de naam, mocht het eten de term Real food niet dragen. Zonde negatief te worden kunnen we gerust zeggen dat we menig wandelaar na ons geadviseerd hebben een andere plek te zoeken, behulpzame burgers zijn we toch. We vervolgen onze route om snel die smèrrige, vettige Fish&chips te verbranden.

63558B56-8F38-4DE3-942D-61ED00D62C79

Snel weer aan de gang! Het stuk na Tyndrum is geheel anders. Eigenlijk lopen we de gehele tijd over een prachtige grindweg die zich om de bergen heenkrult. De oude militaire route, de basis van de hele Highland Way, zo blijkt.

C66F66F9-D2F5-4A37-99F3-6DCBD9B5680D91BD3F03-428F-4BB8-908E-AC8AB2C0943F3C2033B9-77BD-4DFC-A90B-E45DD949376C

Dit zijn de plaatjes zoals we ze kennen. En om de Schotse plaatjes compleet te maken, wordt er een klein drupje regen toegevoegd.

07F834F4-E7DF-4EAC-B435-42BE731AD39E

De schapen schuilen hier niet voor, maar dat zijn dan ook de weinige levende wezens die we hier tegenkomen. Schapen en Belgen, met een half literblik Stella in de berm. We hebben deze Brugse “h(g)asten” al eerder ontmoet, maar nu zijn ze met 7 ipv 3. De 3 gaan voor het echte werk, de rest voor de jeanetten-route.

932DCC98-B52F-45FD-BAD4-67D2CB03545C

We lopen lekker door en tegen 16:30 blijken er ruim 30km op de stappentellert te hebben en aan te komen in Bridge of Orchy. Een dorp vernoemd naar een brug. Want er is een brug, en dat is het dan ook. Oh, en een hotel. En naast dat hotel een Fan-tas-tische B&B zoals je en Schotse B&B zou omschrijven; Stance Cottage B&B. Jackie en haar man ontvangen ons met koffie en cake en een voetenbad! D’n himmel!

523D6D8B-EA70-457E-9806-6388FECB4225

We besluiten hier te eten, want home-Made-food en niks kan slechter zijn dan de lunch van vanmiddag.

1BDCE598-7054-415E-8A8B-8E6568033CA1

Na een heerlijke maaltijd duiken we het hotel in, met bar, en Belgen. We komen niet zoveel bekenden meer tegen als voorgaande dagen omdat wij meer dan 30km gelopen hebben. Voor 2 van ons de verste afstand ooit! Het valt ons op dat iedereen die er wel is ook echt strompelend en steunend rondstiefeld… wij zijn eigenlijk nog best fit!

De Belgen hebben goede zin, de Pints smaken goed, Jambers wordt nagedaan, Festivals en techno passeren de revue, de hospitality is helemaal goud, het wordt een mooie avond. Nog net voor de kalender verspringt duiken we onze heerlijke bedden in.

We verheugen ons nu al op Jackie’s ontbijt en The walk in the park morgen (18km).

Goodnight!

1. Chris Emmers:
    💪💪💪💪Bikkels
  2. Jeske Bogaert:
    3 mei 2022
    Wat een jaloersmakende trip zijn jullie aan het maken mannen!!!! Fantastisch mooi. Kijk elke dag uit naar jullie mooie verhalen. Zet m op nog. X
  3. Ron Antens:
    3 mei 2022
    Geweldige trip mannen, en leuk om over te lezen
  4. Jan Cranenburg:
    3 mei 2022
    Wel goed eten jongens. Op bier en vette hap kom je niet ver.
  5. Remco:
    5 mei 2022