Dag 1: van Kruikenstad naar Milngavie

28 april 2022 - Milngavie, Verenigd Koninkrijk

Donderdag 28 april 2022

Na maanden, zo niet jaren van voorbereiding van met name Joost, voor een enkeling van ons een voorbereiding twee dagen, is het eindelijk zo ver! We vliegen naar Schotland.

Schiphol blijkt erg druk te zijn, weet onze reisleider. De eerdere plannen om met de trein te gaan worden dus gecanceld en dat blijkt achteraf een goede zet; de desbetreffende trein rijdt namelijk helemaal niet vandaag. Via Pad dus een chauffeur kunnen regelen (grote dank aan Rens, onze stille redder), en om 5:15u springen Loek en Pad in de wagen richting de chiqueste banlieue van Kruikenstad: de Blaak, om de al aansnellende Joost en Freek op te pikken. Aansnellend, want haast, want drukte op Schiphol.

Schiphol… we dachten oprecht dat het hier goed geregeld en georganiseerd was, maar man man man, wat een drukte. Netjes om 6:40u aangekomen, maar vervolgens ruim anderhalf uur wachten voor de bagage, een uur voor de security en dan begint het toch krap te worden om om 9:25u in de lucht te hangen. Godzijdank heeft Loek een goeie Hollandse waffel, dus schuiven we wat rijen op, snellen ons al zenuwpezend (de één meer dan de ander) door de security, waar Pad nog even snel zijn pet probeert terug te stelen van de beveiliger. Joost en Freek rennen inmiddels door de paspoortcontrole richting de gate, Pad en Loek er achteraan. Gate D42 blijkt ook nog lekker ver weg, dus de eerste training voor de Ten Miles is een feit. Zweet op het voorhoofd van het rennen en een beetje in de naar van de stress, maar daar zitten we dan. In de Cityhopper naar Glasgow. 5 uur stress voor 1 uur vliegen, maar potdomme wat hebben wij er een zin in.

9CE5CDA2-0D8F-4AA2-8ECF-B82B52F259FDC1EF20FE-93D2-4FBA-8C6E-38A157082385

Vanuit Glasgow lekker met een Uber naar Milngavie waar de West Highland Way officieel begint. We checken in bij ons hotel, pakken een fantastische lunch (incl warme karamel-milkshake en beste clubsandwich OOIT) en verkennen het startpunt van ons avontuur.

449362F4-23B1-41D2-A3A0-A664764E770E050F4CAE-ED11-49F6-B674-A74489F4315A

Vervolgens kunnen we het niet laten om even een snel kijkje te nemen bij de lokale slijter en stuiten we op een Whisky-winkel waar we van gaan watertanden! 3/4 van Ketel is liefhebber en echt wel wat gewend, maar de merken die Kevin Moore van The Scottisch Gantry laat zien zijn voor ons echt allemaal nieuw! Of we willen proeven? Allicht! Eindstand: een complete masterclass rijker en plannen om Kevin naar Tilburg te vliegen voor een tasting…

F192A9F8-6FC1-4DA6-AC85-59B34EFD032477E0AA78-04DC-4697-95BD-7E24F094A21081CB32FA-EE4C-4891-8C43-C29311C092A3

Na een pint in de enige lokale pub, met ook de nodige locals die ouder zijn dan het interieur, gaan we even chillen op de kamer om vervolgens onszelf naar een fantastisch restaurant/pub te begeven voor een goede hap eten met gratis flessen wijn!

ADA9E07F-208C-4DF4-9F34-B8088FF5C63F

Een mooie, Bourgondische eerste dag. Voldoende energie om morgen echt te beginnen. Voldaan kruipen we vroeg te bed, want om 8:00u (of 7:30u, wagge wilt) schuiven we aan voor een full English Breakfast!

Tot morgen!